Howest in motion

Wie zijn wij

 

InnMotion kende een vliegende start met de bouw van de Sportinnovatiecampus, een samenwerking tussen Howest en Sport Vlaanderen. De met state-of-the-art technologie uitgeruste beweeghal is sinds 2016 de uitvalbasis voor bedrijven, organisaties, sportclubs en -federaties, studenten, docenten en onderzoekers die rond het thema ‘technologische innovatie in de sport- en beweegsector’ aan de slag gaan.

Hoofddoelstelling is enerzijds het inspireren van stakeholders aan de hand van vernieuwende projecten die zich situeren binnen de onderzoekspijlers ‘interactieve beweeggames’ en ‘digital coaching’ en anderzijds het verder uitdiepen van de expertise die binnen Howest rond deze domeinen aanwezig is zodat onze studenten ook in de toekomst futureproof kunnen worden opgeleid. Het toenemend belang van het vertalen van technologieën zoals virtual & augmented reality, artificiële intelligentie, blockchain en sensoren naar de sport- en beweegsector blijkt uit de talrijke projecten die de voorbije jaren – vaak op vraag van en in samenwerking met het werkveld – succesvol werden uitgerold.

 

Hoe kun je met ons samenwerken?

 

Indien je vraag eerder exploratief is wordt gekeken
of studenten uit technische en/of mensgerichte
opleidingen met jouw project aan de slag kunnen.
De output varieert maar de ervaring leert ons dat
onze studenten met een open blik naar vraagstukken
kijken en vaak met verrassende resultaten en
inzichten voor de dag komen!
Heb je een zeer concrete vraag en ook wat middelen
voor handen? Dan zetten onze onderzoekers hun
expertise graag voor jou in. Indien een project ook
voor ons leerrijk en vernieuwend is kan een contract
research opdracht uitgeschreven worden of kun je
instappen in één van onze onderzoeksdossiers.

Wat doen wij?

 

De primaire doelstelling van elk project dat binnen InnMotion wordt opgezet is ervoor zorgen dat mensen gemotiveerd worden om meer en op een kwalitatieve manier te bewegen. Aangezien ‘mensen’ een vrij ruime doelgroep is beperken we ons niet tot één specifiek segment, maar richten we ons tot sporters en niet-sporters, jong en oud.

Binnen de pijler ‘interactieve beweeggames’ wordt onderzocht hoe gamification en fun kunnen worden ingezet als stimulans voor beweging. Game-ontwikkelaars zorgen ervoor dat de spelen er visueel aantrekkelijk en overweldigend uitzien en dat levels, scores en badges worden ingezet om de spelervaring ook op lange termijn interessant te houden; IoT-specialisten overtuigen spelers ervan dat hun eigen lichaam het beste input device is; productontwerpers creëren accessoires die comfortabel spelplezier garanderen en beweegcoaches werken de beste spelvormen uit om op het vlak van fysieke activiteit voor elke doelgroep het maximale uit een beweeggame te halen.

De pijler ‘digital coaching’ focust op digitale tools die het coachingsproces optimaliseren door het efficiënter, leuker en persoonlijker te maken. Dit kan aan de hand van videofeedback of e-coaching, maar ook door het capteren en verwerken van waardevolle biometrische data via sensoren en wearables. Ook rond digital coaching wordt steeds multidisciplinair gewerkt. Technische studenten, docenten en onderzoekers gaan aan de slag met data, sensoren en applicaties waarna studenten en docenten uit de mensgerichte opleidingen de prototypes gaan testen en implementeren binnen hun domein.

logo-innmotion-finaal
Sportinnovatiecampus_Logo
Drukwerk