Binnen de pijler ‘interactieve beweeggames’ wordt onderzocht hoe gamification en fun kunnen worden ingezet als stimulans voor beweging. Game-ontwikkelaars zorgen ervoor dat de spelen er visueel aantrekkelijk en overweldigend uitzien en dat levels, scores en badges worden ingezet om de spelervaring ook op lange termijn interessant te houden; 

IoT-specialisten overtuigen spelers ervan dat hun eigen lichaam het beste input device is; productontwerpers creëren accessoires die comfortabel spelplezier garanderen en beweegcoaches werken de beste spelvormen uit om op het vlak van fysieke activiteit voor elke doelgroep het maximale uit een beweeggame te halen.

Laagdrempelige beweeggames voor kinderen

Studenten Sport & Bewegen bedachten een aantal vernieuwende concepten om kinderen op een laagdrempelige manier aan het bewegen te zetten. De focus lag op toegankelijke technologie zoals Makey Makey en Plankpad. Daarna werden studenten Media & Communicatietechnologie gebrieft om deze ideeën verder uit te werken en effectief te ontwikkelen tot een werkend product. De prototypes werden samen met de doelgroep uitgetest en geoptimaliseerd. Hieronder zie je het resultaat van een aantal van de ontwikkelde exergames. Deze worden nu geïntegreerd in beweegsessies op de Sportinnovatiecampus zodat studenten Sport & Bewegen er verder mee aan de slag kunnen!

VR roeigame

‘Droogtraining’ of trainen op een ergometer is gezien onze klimatologische omstandigheden een belangrijk onderdeel van training voor roeiers. Vanuit de Vlaamse Roeiliga kwam de vraag om gamification te koppelen aan een roeiergometer. Als speler heb je de keuze tussen een single- of multiplayer modus. In de modus waarbij je alleen speelt roei je op virtueel water terwijl parameters zoals kracht, afstand en tijd in realtime in de game  interface worden weergegeven. In de multiplayer modus bevind je je samen met je medespeler virtueel in een grote hoge fabriek waarin een platform met blokken naar boven moet worden gehesen door aan de hendels van de roeiergometer te trekken. Op het platform bevinden zich blokken die je enkel tot boven in de fabriek krijgt door in team samen te werken om het platform in evenwicht te houden. De game is uniek omdat hij een indoor roeiergometertraining combineert met een heuse beleving. Bovendien is er
dankzij de slim aangebrachte trackers een perfecte synchronisatie tussen
enerzijds de bewegingen die je doet en de beelden die je door je VR-bril ziet anderzijds, waardoor motion sickness voorgoed verleden tijd is.

Tijdens dit project werden de studenten mee aangestuurd door de Vlaamse Roeiliga; zij ondersteunt de verschillende roeiclubs in Vlaanderen zowel in
jeugd-, breedte- & topsport. De VR-Roeiergometer is in eerste instantie uitgetest in de VR Sports Cube in Sport Vlaanderen Brugge.
De roeiergometers kunnen gebruikt worden dankzij de steun van Concept2, ontwikkelaar van eerste keus roeiergometers over de hele wereld.

 

iPlay endless runner

Ook binnen de fitness-sector doet de digitale transformatie zijn intrede onder de vorm van allerlei digitale innovaties zoals de mogelijkheid om de
bewegingen van sporters te gaan tracken, gamification elementen toe te voegen en realtime feedback te geven. Het iPlay project brengt deze trends naar een hoger niveau via de ontwikkeling van een interactief sportplatform. De uiteindelijke demonstrator zal full body high quality 3D bewegingsdetectie garanderen. Hierdoor zal de sporter feedback krijgen die het engagement tijdens de fitnessbeleving verhoogt. De Endless Runner game is een eerste prototype dat door Howest werd ontwikkeld waarbij de speler virtueel
door een bos loopt door ter plaatse te lopen en de knieën hoog te heffen. Op het parcours moeten allerlei obstakels ontweken worden en moeten de nodige
risico’s worden genomen om pick-ups te vangen en zo een topscore neer te zetten. Hoe sneller je het parcours vervolledigt, hoe beter je score! Deze versie
van het spel werd reeds uitgebreid getest bij sporters en niet-sporters en de spelervaring werd als zeer positief beoordeeld. De opstelling bestaat uit proxy
technologie voor de uiteindelijke demonstrator en maakt voorlopig gebruik van wand- en vloerprojectie en HTC Vive trackers.

iPlay valt binnen het imec.icon onderzoeksprogramma. Binnen dit project werkt een consortium van industriële partners en kennisinstellingen gedurende 2 jaar samen om vraaggedreven onderzoek te voeren dat leidt tot innovatie op het vlak van hardware en software. Het iPlay consortium bestaat uit volgende partners: Barco, DAE Studios, Rs Scan, Recreational Systems Europe, FaBeR (KU Leuven), iMinds, IPI (UGent), Digital Arts & Entertainment (Howest) en
Sport & Bewegen (Howest).

Pulse hartslaggame

Deze interactieve hartslaggame, ontwikkeld door studenten MCT, wordt gebruikt om kinderen tijdens beweegsessies en in de klas op een speelse manier inzicht te geven in de werking van het cardiovasculair systeem. De grote sterkte van het spel is dat iedereen dankzij de technologie op een zeer laagdrempelige manier en op eigen niveau kan deelnemen waardoor bewegen voor elke deelnemer een succeservaring wordt! Via een armbandje met hartslagsensor kunnen vier spelers het tegen of met elkaar opnemen. De sensoren communiceren via bluetooth met een webapplicatie. Er werden drie korte games ontwikkeld: Zone Master (probeer je hartslag zoveel mogelijk in de juiste hartslagzone te houden, Cooldown Champion (breng je hartslag zo snel mogelijk terug naar rustwaarde na een intense activiteit) en Balance Buddies (per twee je hartslag in gelijke zone houden). De spelers kunnen hun prestaties visueel volgen op het scherm. Plezier in bewegen en educatie gaan hier hand in hand!

De game werd in opdracht van de Sportinnovatiecampus ontwikkeld door studenten MCT binnen de module Project 2. Vervolgens gingen studenten Sport & Bewegen ermee aan de slag om de game ook effectief te  implementeren binnen beweegsessies voor kinderen. Sinds kort zetten ook
de onderzoekers van het PWO-project Vital Schools in op het thema ‘kinderen minder lang laten stil zitten en meer laten bewegen in de klascontext’ – ook hier sluit dit spel perfect bij aan!

Pong vloerprojectiegame

Vive pong is een real life versie van het originele & iconische pong-spel. Pong is een old-school game uit 1972 waarbij je de bal telkens door middel van een
bewegende pallet naar de andere kant speelt. In deze versie wordt het speelveld op de vloer geprojecteerd en aan de hand van HTC Vive Trackers wordt de positie van de spelers gemeten waardoor de speler dus zelf volop moet bewegen. Dit spel kan zowel in multiplayer als tegen de computer gespeeld worden. De volledige applicatie kan bediend worden via de
vloerprojectie – je gaat op de juiste knoppen staan en kunt zo de interface doorlopen.

 

 

 

 

 

 

 

The floor is lava

De internethype rond ‘The floor is lava’ bracht
studenten Digital Arts & Entertainment op het idee
om een interactieve beweeggame te maken. Het
is een exergame geworden waarbij de speler over
een speelveld sprint om punten te scoren terwijl
een tweede speler hem/haar het leven zuur maakt
door het speelveld te veranderen. Met behulp van
een projector wordt op de vloer een speelveld
geprojecteerd en met HTC Vive trackers kan de game de speler op het veld volgen en de interactiviteit verzorgen tussen de speler en het veld. Het doel van het spel is om de juiste tegels te bereiken en aan te raken met handen of voeten om punten te scoren en ondertussen de plaatsen te ontwijken waar de tegels al zijn verdwenen.
De game zorgt ervoor dat spelers op speelse
wijze intensief kunnen trainen en hun snelheid
en reactievermogen kunnen versterken en wordt
op vandaag gebruikt binnen beweegsessies
georganiseerd op de Sportinnovatiecampus. De
interactie van de tweede speler zorgt ervoor dat
spelers elkaar kunnen blijven uitdagen.

Één van de studenten die de game mee ontwikkelden begon na zijn afstuderen de start-up Cybernetic Walrus. Zij focussen op de  ontwikkeling van entertainment & serious games en werden betrokken bij de verdere uitwerking en optimalisatie van de game.

Jump a boat trampoline

De Jump a Boat trampolinegame is een multiplayergame die wordt aangestuurd door 2 trampolines uitgerust met een sensortechniek onder de trampoline die sprongkracht en -frequentie meet. Tijdens het spel zijn de spelers de wind die een bootje op een veilige manier door een parcours met allerlei obstakels moeten leiden. De focus ligt
op samenwerking: als de linkerspeler springt blaast de wind vanaf de linkerkant en gaat het bootje naar rechts; indien de rechterspeler springt gaat het bootje naar links. Enkel wanneer beide spelers samen springen beweegt het bootje in een rechte lijn. Op het scherm worden de sprongfrequentie en – kracht weergegeven. De game moet jong en oud op een laagdrempelige manier aan het bewegen zetten, maakt volop gebruik van technologie en interactie en werd extra aantrekkelijk gemaakt door de verschillende thema’s en prachtige 3D-visualisaties.

De game werd in opdracht van het Nederlandse bedrijf Embedded Fitness  ontwikkeld. Embedded Fitness is actief op het gebied van interactief en serious gaming en werkt hiervoor samen met toonaangevende kennisinstellingen. Zij stelden de hardware voor de sensortechniek en de trampolines ter beschikking.

iPlay Jamz

Binnen het iPlay project ontwikkelden studenten
Digital Arts & Entertainment enkele prototypes die in een eerste testfase uitgeprobeerd werden. Jamzs is een ritmisch spel dat je doet bewegen. Met behulp van HTC Vive Trackers om polsen en enkels is het de bedoeling om de noten, die zowel voor je als onder je verschijnen en naar je toe komen, te proberen vangen op het ritme van de muziek. Door de combi van vloer- en muurprojectie wordt een immersief gevoel gecreëerd & wordt het ook visueel voor toeschouwers.

Klimgame 2.0

In het kader van een nieuwe sporttentoonstelling werd door projectmedewerkers DAE in opdracht van Technopolis een interactieve klimgame ontwikkeld. De klimgame combineert wetenschap en technologie en stimuleert laagdrempelig bewegen. Het wetenschappelijke aspect situeert zich in de game zelf waarbij de speler(s) de principes van spiegelreflectie moeten toepassen om een target te raken. De doelstelling van het spel is om de spiegels juist te positioneren (je kunt ze draaien met je handen) zodat een lasterstraal gereflecteerd wordt in de juiste richting en het target raakt. De gametechnologie is een integratie van bewegingsdetectie aan de hand van camera’s en projectie op een wand – een framework dat ontwikkeld werd door projectmedewerkers Digital Arts & Entertainment. Nieuw element is de mogelijkheid om het spel met meerdere spelers tegelijk te spelen.

Opdrachtgever Technopolis is het Vlaams “doecentrum” voor wetenschap en technologie. In juli 2018 werd hun Sport 2.0 tentoonstelling geopend. De game zal gedurende 3 jaar gespeeld kunnen worden in Technopolis en wordt binnen de Sportinnovatiecampus verder uitgetest door  studenten Sport & Bewegen bij specifieke doelgroepen zodat op termijn nieuwe spelvormen ontwikkeld kunnen worden.

Eijo!

Technologie en water gaan meestal niet samen. Met Eijo willen studenten Industrieel Productontwerp het tegendeel bewijzen. Eijo is een interactief spel op basis van een arduino microprocessor. Het spel is speciaal ontworpen om in het zwembad te gebruiken.
Meerdere lelies drijven rond in het zwembad. De lelies zijn uitgerust met elektronica en als speler/zwemmer heb je een bandje rond je hand met daarin een rfid -chip. Wanneer een lelie oplicht moet je er naartoe zwemmen en die tikken aan de bovenkant. Wanneer je de lelie getikt hebt zal een andere lelie oplichten,
dan moet je die lelie tikken. Je moet dus steeds naar de lelie zwemmen die oplicht. Er zijn varianten voor 2 of meerdere spelers. De elektronica in de lelies bestaat uit een arduino,
een rfid lezer, een x-bee en enkele leds. De rfid lezers zorgen ervoor dat het tikken vastgesteld wordt. De x-bees zorgen ervoor dat de lelies met elkaar kunnen communiceren. Van Eijo werd een eerste prototype gemaakt dat de mogelijkheden van gamification tijdens het zwemmen mooi aantoont.

Memorun

Memorun is een interactief spel gebaseerd op het bekende spel ‘Simon Says’, waar de speler een
kleurenpatroon chronologisch moet aftikken. Per
ronde komt er steeds een kleurtje bij. Binnen deze
opdracht was het de bedoeling om te gaan nadenken omtrent de integratie van technologie om nieuwe interactieve beweegspelletjes te maken. Door de knoppen uit elkaar te trekken en ze in matten te integreren die draadloos met elkaar communiceren, maakten de studenten van dit spel een interactieve sport.
De focus ligt op snelheid en geheugen – je kunt
misschien snel zijn maar je moet je het patroon
herinneren om te winnen. In de matten zitten knoppen die sterk, flexibel en tegen een stootje kunnen. Men kan het spel vlot op- en uitrollen waardoor de opstelling zeer mobiel is. De matten nemen weinig plaats in en zijn makkelijk en snel op te laden via usb.

De drukgevoelige knoppen die in de matten verwerkt zijn werden geleverd door het bedrijf ClickTouch. ClickTouch biedt innovatieve oplossingen aan in de vorm van capacitieve technologie zoals toetsen en touchscreens.

Zap-games

Met de ‘Zapgames’ wil Gelotology kinderen die vaak televisie kijken uit hun ‘luie’ zetel halen en via hun afstandsbediening leuke spelen laten beleven met elkaar. Zo konden kinderen elkaar tikken door met de afstandsbediening een infraroodstraal naar een sensor van een andere deelnemer te mikken. In het designproject moesten de studenten Industrieel Product Ontwerp een aantal oplossingen & verbeteringen aanbrengen aan de sensoren. Studenten Sport & bewegen ontwikkelden dan weer allerlei nieuwe toepassingen, optimalisaties of differentiaties van bestaande spelen & testten deze uit in verschillende beweegsessies en sportkampen
in de Sportinnovatiecampus. Tikkertje, verstoppertje, dikke bertha, … het is vanaf nu allemaal mogelijk met
de afstandsbediening!

Gelotology is een service design agency dat in opdracht van Sport Vlaanderen de campagne ‘Sporters beleven meer’ uitgerold heeft. Via campagnes, beleving op events maar dus ook
ontwerp van nieuwe devices wil Gelotology
mensen aanzetten tot meer bewegen & plezier.

Targit

Studenten Media & Communication Technology
ontwikkelden een exergame waarbij op reactiesnelheid gewerkt wordt. Targit is een game waarbij via een mobiele applicatie LED-knoppen door middel van bluetooth aangestuurd worden, oplichten & ingedrukt moeten worden. Er zijn verschillende toepassingen uitgewerkt zoals o.a. Memor-IT waarbij de speler een patroon van opeenvolgende oplichtende knoppen moet onthouden & deze telkens herhaalt. Indien het patroon correct is, breidt deze uit met een extra
prikkel, … In de mobiele applicatie krijg je als speler feedback op je resultaat, ranking en snelheid. De Targit-knoppen zijn daarna door studenten Industrieel Product Ontwerp verder ontwikkeld tot werkende prototypes ter inspiratie van enkele bedrijven. De Targit is in verschillende beweegsessies & sportdagen verder uitgetest en onder andere ook op de Dag van de Wetenschap als demo getoond.

Flip-it

Flip-it online is een digitale uitbreiding op een
bestaand teambuildingproduct van V-Formation,
het Flip-it kussen. Met een portie lef, teamwork en
de perfecte timing kan je het Flip-it kussen doen
draaien. Als aanvulling hierop bedachten studenten een drukgevoelige directionele mat die voor, achter en naast de Flip-it komt te liggen en verbonden wordt met een spelapplicatie op je smartphone of tablet. De teamleden krijgen een opdracht via de spelapplicatie en moeten vervolgens samenwerken om puzzels op te lossen, de richting van de Flip-it te veranderen, de
snelste tijd neer te zetten, punten te scoren en tegen andere teams te strijden. De drukgevoelige matten registreren wanneer de Flip-it erop landt en deze informatie wordt als input voor de applicatie gebruikt. De werking van de matten kan worden aangepast afhankelijk van het type spel. Dit geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om oneindig veel variaties op de games te bedenken.

V-Formation is een professionele fun provider die
attracties en teambuildings op maat aanbiedt. De
Flip-it is één van de inflatables in hun gamma
en diende als basis voor deze opdracht.

Interactieve sporthal

Orb is een interactief muurprojectiespel waarbij  kinderen op een leuke en competitieve manier bewegen. De kinderen kunnen op de tablet of smartphone kiezen tussen 3 spelletjes, “ball royal”, “drop it”, “basketgame”.

De spelletjes worden gespeeld door een bal op de projectie te werpen. Een kinect zal dan de beweging registreren en punten toekennen. Het kind met het meest aantal punten op het einde van het spel wint. 
Deze spelletjes kunnen met 1 of meerdere spelers gespeeld worden.

Interactieve klimgame

Projectmedewerkers van DAE Research ontwikkelden een interactieve beweeggame die laagdrempelig bewegen stimuleert en optimaal gebruik maakt van de adaptieve technologieën aanwezig in de Sportinnovatiecampus. Het is de perfecte integratie van bewegingsdetectie aan de hand van 360° IP-camera’s en projectie op een wand.

De speler dient de targets die op de muur verschijnen met hand of voet te tikken door er via de klimgrepen naar toe te klimmen. 

Zit-en statijdtracker

Zitten is het nieuwe roken. Een uitspraak die vaak aan bod komt in de media en waar door beweegdeskundigen rond gewerkt wordt. Vooral binnen een werkomgeving wordt hier tegenwoordig meer aandacht aan besteed door de introductie van bijvoorbeeld standing desks. Momenteel kan er echter nog niet accuraat gemeten worden hoe lang iemand precies staat of zit. In opdracht van Colruyt is een tracker ontwikkeld om het zit- en stagedrag van werknemers te kwantificeren en de werknemer zelf te sensibiliseren om recht te staan door een melding te geven zodra de persoon te lang neerzit. Door middel van een sensor en bijhorende app kan de data bovendien weergegeven worden in een applicatie. 

Makey Makey voor teambuildings

De Makey Makey is een uitvinderskit voor in de 21ste eeuw! Verander alledaagse dingen in touchpads en gebruik ze om je computer aan te sturen! Makey Makey wordt al vaak ingezet voor innovatieve sportkampen en beweegspelletjes, maar nog beperkter voor teambuilding.  Op vraag van V-Formation werden in het kader van deze bachelorproef een aantal spelen verzameld voor Makey Makey die omgevormd zijn tot een teambuilding concept. De spelen zijn gefocust op multiplayer, communicatie en samenwerken. Zo heeft iedereen zijn functie binnen het spel en is dit bij elk spel dan ook verschillend. O

valpreventie met direction

Eén vierde van de 65-plussers valt minstens 1 keer per jaar. Dat is veel te veel! 

In dit project werd op zoek gegaan naar bruikbare exergames om valpreventie te bevorderen. Voor deze exergames werd een handleiding voor de speler ontwikkeld, aangevuld met richtlijnen voor de begeleider. Op deze manier wordt de implementatie van exergames voor senioren in het kader van valpreventie binnen kinépraktijken en andere settings gefaciliteerd.     

Led's Pie

Led’s Pie is een digitaal, interactief leerplatform waarbij kinderen spelenderwijs zaken zoals wiskunde en Frans aanleren.

De gehele opstelling bestaat uit een projector bevestigd aan een plafond, een Smart device (smartphone, tablet, laptop..)

Moove team

Met de MooveTeam software creëer je je eigen location based of indoor interactieve spellen en routes die je via een iPad of mobiele telefoon kunt spelen. Binnen elk spel strijden teams in real time tegen elkaar door onderweg vragen, foto- en video-opdrachten, mini-spellen, puzzels en augmented reality opdrachten uit te voeren. Deze routes en spellen worden al volop gebruikt binnen de toeristische en teambuildingsector, maar bijvoorbeeld ook bij de opening van een nieuw gebouw – elk spel wordt namelijk helemaal op maat gemaakt (met eigen foto’s, video’s, vragen, opdrachten). Binnen de partnership met Howest zal – in het kader van modules en bachelorproeven – door studenten Sport & Bewegen een fitconcept worden uitgewerkt waarbij allerlei beweegopdrachten en fitheidsoefeningen in het spel geïntegreerd worden. Verder wordt nagegaan of de door studenten ontwikkelde routes en spellen ingezet kunnen worden binnen de sport- en techniekkampen die op de Sportinnovatiecampus doorgaan. Ook vanuit de onderzoeksgroep Vital Cities zal onderzocht worden of de app relevant kan zijn om de beweegvriendelijkheid van steden en gemeenten te vergroten.

logo-innmotion-finaal
Sportinnovatiecampus_Logo
Drukwerk